Top modelka renesancie

Autor: Melita Gwerková | 17.7.2017 o 9:11 | Karma článku: 11,24 | Prečítané:  6650x

Nepredvádzala šaty, ani nechodila po móle. Bola ale tak krásna, že ju prezývali jednoducho La Bella a vďaka tomu sa stala múzou nejedného umelca. SIMONETTA VESPUCCI.

Narodila sa ako Simonetta Cattaneo v roku 1453 v oblasti Janova, presné miesto nie je známe. Jej otec bol janovský šľachtic Gaspare Cattaneo della Volta a mama Cattochia Spinola. Keď mala 15 alebo 16 rokov vydala sa za dobre etablovaného florenťana Marca Vespucciho, syna Piera, ktorý bol rodinný príbuzný známeho Ameriga Vespucciho. Pár sa prvýkrát stretol v roku 1469 v kostole San Torpete v Janove. Marco tu študoval vo finančnej inštitúcii Banco di San Giogio. Obaja sa do seba zaľúbili a tak svadbe nič nestálo v ceste, práve naopak, rodičia nevesty veľmi radi súhlasili vzhľadom na významné postavenie ženíchovej rodiny.

Sobáš sa konal vo Florencii, kde sa mladomanželia následne aj presťahovali. Príchod nežnej krásky neostal nepovšimnutý. Jej elegantná postava, blond vlasy a jemná tvár stelesňovala v tej dobe ženský ideál. Legenda hovorí, že ňou bol očarený každý šľachtic, vrátane bratov Lorenza a Giuliana Medici.

V roku 1475 sa konal vo Florencii turnaj, kde  Giuliano Medici vystúpil s procesným bannerom, na ktorom bola podľa všetkého znázornená Simonetta ako Pallas Aténa v helme. Jej podobizeň namaľoval Sandro Botticelli, ktorý sa s ňou pravdepodobne vtedy stretol po prvýkrát. Pod obrazom bol nápis La Sans Pareille (v preklade: S ničím neporovnateľná, jedinečná). Giuliano vyhral turnaj a Simonetta bola nominovaná ako „Kráľovná krásy“. Odvtedy sa stala známa ako najkrajšia žena vo Florencii. Niektoré zdroje špekulujú, že medzi Simonettou a Giulianom vznikol milenecký vzťah. Takáto aférka by však znamenala veľké riziko, nakoľko bola Simonetta vydatá a členka vplyvnej rodiny, ktorá bola s rodinou Medici spriaznená.

Faktom však ostáva, že sa Simonetta stala múzou florentského verejného i súkromného života. Žiaľ, jej slávny život sa rýchlo skončil. Zomrela o rok neskôr, v roku 1476 na suchoty, mala len 23 rokov. Jej rakva bola slávnostne nesená po meste, ako symbol ideálu ženskej krásy, ktorý umrel uprostred svojho rozkvetu. Legendu o Simonette do veľkej mieri živili a ospevovali najmä Mediciovci a stala sa ešte silnejšou po smrti Giuliana, ktorý bol zabitý  v roku 1478. Marco Vespucci sa krátko po jej smrti opäť oženil.

Botticelliho múza?

A tu sa dostávame k známej otázke: Je na obraze Zrodenie Venuše od Botticelliho práve Simonetta? Botticelli ho dokončil v roku 1485, teda 9 rokov po jej smrti. Niektorí tvrdia, že Venuša na maľbe ju veľmi pripomína. Iní hovoria, že to tak nebolo. Ako romantický mýtus to odmieta aj Ernst Gombrich (pozn. autor knihy Príbeh umenia). Niektorí kunsthistorici dokonca hovoria, že Botticelli sa do Simonetty zaľúbil. Dokonca vraj požiadal, aby bol pochovaný pri jej nohách v kostole Ognissanti – kostol rodiny Vespucci vo Florencii. Jeho prianie sa splnilo, keď o 34 rokov (1510) neskôr zomrel. Podľa iných zdrojov si Botticelli tento kostol vybral kvôli tomu, že do neho chodieval ako dieťa a pravdepodobne v ňom mal aj svoje diela.

Simonetta sa však pravdepodobne objavila na viacerých jeho dielach. Na známom diele Primavera je podľa niektorých odborníkov tvár Venuše tvárou Simonetty. Táto informácia sa uvádza aj na stránke Virtual Uffizzi Gallery, ktorá prezentuje virtuálnu prehliadku florentskej galérie Uffizzi, kde je dielo vystavené. Botticelliho idealizovaná krása na diele Portrét ženy je pravdepodobne taktiež spájaná s La Bellou. Dôvod spojenia je antický prívesok, ktorý sa nachádzal v kolekcii rodiny Medici.

Niektorí historici vidia v tvárach tohto renesančného majstra skôr vtedajší kánon ženskej krásy, nie konkrétnu osobu, teda Simonettu Vespucci. Je pravda, že keď sa pozrieme bližšie na ženské tváre na jeho dielach sú akoby " z jednej rodiny". 

Inšpirácia pre umelcov

Nech je to už akokoľvek, Simonetta bola múzou pre mnohých umelcov. Florentský maliar Piero di Cosimo ju znázornil na portréte Simonetta Ianvensis Vespuccia, ktorý sa nachádza v Museo Condé v Chantilly. Názov aj samotné zobrazenie Simonetty na portréte je odkazom na jej predčasné úmrtie na ochorenie dýchacích ciest a paralelou ku Kleopatre, ktorá  zomrela na uhryznutie hadom. Na portréte je Simonetta znázornená práve s hadom okolo krku a čaká, kedy ju uhryzne do pŕs. Múzeum, kde je dielo momentálne uložené momentálne preveruje, či ide naozaj o Simonettu Vespucci. Dielo má teda názov Portrét ženy, asi Simonetta Vespucci. Autor mal len 14 rokov v čase Simonettinej smrti a obraz vytvoril niekoľko rokov po jej smrti. Zaujímavé je, že vlastne všetky spomínané diela vznikli po jej smrti.

V našich zemepisných šírkach sa jej krásou inšpiroval napríklad jeden z najvýznamnejších českých súčasných výtvarníkov – Jiří Anderle, ktorý vytvoril niekoľko variácií jej podobizne. Jej krása však oslovila nielen výtvarných umelcov (napr. il Verrocchio, il Ghirlandaio, Filippo Lippi), ale aj spisovateľov či významných mužov. Lorenzo Veľký (Lorenzo the Magnificent) a Luigi Pulci napísali pre Simonettu verše. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.


Už ste čítali?